Pucon en de reis naar Bariloche! - Reisverslag uit Pucón, Chili van Jacolien - WaarBenJij.nu Pucon en de reis naar Bariloche! - Reisverslag uit Pucón, Chili van Jacolien - WaarBenJij.nu

Pucon en de reis naar Bariloche!

Blijf op de hoogte en volg Jacolien

15 Januari 2017 | Chili, Pucón

Hola!

Zo inmiddels zijn we alweer 10 uur onderweg met Gus van Pucon in Chile naar Bariloche in Argentina. Het is een mega lange dag, bij de grenscontrole moesten we uren in de rij staan voordat we überhaupt aan de beurt waren en in totaal duurde het ruim 6 uur.
Veel regen en wind, opeens totaal ander weer. Onderweg met verbazing gekeken naar de omgeving. Wat vreselijk mooi! Overal natuur en mooie meren, we reden over de bekende Route 40 en langs de mooie meren route. Overal waar je kijkt eindeloze natuur..genieten. s'Avonds kwamen we rond 20 uur aan en moesten we in de regen uitpakken.

Ik werd ingedeeld in een klein schuurtje met twee stapelbedden, een kleine verwarming en raam. We moesten met 4 meiden naar binnen maar de laatste kwam er niet meer in...dit om aan te geven hoe groot het was. We hebben vreselijk gelachen...kun je niet doorlopen? Nee, het past niet Haha. Het regende vreselijk dus snel alles gedropt en snel naar de gemeenschappelijke ruimte gerend. Er was een Argentijns diner voor ons gemaakt...parilla ofwel mega grote stukken vlees op de BBQ. En jawel..uiteraard onbeperkt.

Nog eerst even Pucon, dat was fantastisch! We moesten helaas loten wie er wel en niet de vulkaan op mochten, vanwege het slechte weer dat voorspeld was voor de volgende dag. Dus één groep kon niet naar boven. Super spannend, want ik wilde erg graag naar boven en ja! Ik had een kruisje getrokken dus ik mocht! En een geluk ook mijn inmiddels maatje Lisa mocht naar boven en nog twee jongens waar we mee op trekken dus een leuke groep. We moesten meteen naar de shop om spullen te passen. We kregen een broek, schoenen, jas en instructies. De volgende dag zouden we om 6.20 uur worden opgepikt.

Daar gingen we dan...omgekleed alsof we op wintersport zouden gaan en met zijn achten in een busje naar de vulkaan. Spannend, ik was zenuwachtig, geen idee wat ik kon verwachten. Ik zag de pikhouweel (geen idee of ik het goed heb geschreven) en de ijzers voor onder de schoenen en dacht dat gaat pittig worden. We moesten eerst door het zwarte zand met rotsen lopen en klimmen. De eerste 700m gingen we met een skilift, je kon het ook lopen maar was al een pittige wandeling met veel koude wind dus werd aangeraden om wel de lift te nemen. Daarna begon de stevige wandeling door het vulkaan zand, je gleed zo nu en dan weg door de losliggende stenen vd vulkaan.
En opeens sneeuw! We kregen sneeuw ijzers onder onze schoenen en een ijs haak en daar gingen we! WoW! Hoe hoger hoe steiler, meer wind en jezelf goed in balans houden. *Voor mijn coach Ron: Thanks voor de stronger than yesterday challence! It keeps me going! Het uitzicht was fantastisch en ook het uitzicht op de top, de rook en wolken vermeng. Helaas werd het net een half uur voor de top slecht weer en hierdoor gevaarlijk dus heb de lava niet kunnen zien want we moesten terug. Desondanks een super ervaring! En de weg terug dat was even wat anders...eerst steil naar beneden lopen...even eng in het begin maar met hulp van de gids ging het. Het is net een bocht maken op een steile rode of zwarte piste..je lichaam blokkeert dit is niet normaal en dan doorzetten en ervaren dat het wel kan. En daarna mochten we glijdend op onze kont naar beneden nadat we een soort luier om hadden gekregen en nog klein plastic ding waar je op moest gaan zitten. Top ervaring!!!
De volgende dag sloeg het weer zoals voorspeld door de locals om...regen regen regen. Lekker rustig aan gedaan en de Free walking tour gedaan en dankzij dat een super bakkertje gevonden met echt brood! De volgende dag weer vroeg op voor Bariloche.

• 16 Januari 2017 - 06:44

Margriet:

Cool sleeën van de vulkaan! In Nederland ligt hier en daar ook sneeuw en ijs, dus ook sleeën, maar net even anders:-).

Ik lees trouwens helemaal niets over moeilijkheden met vroeg opstaan ( 6:20 gereed staan!) Het kan dus best:-)

Have fun nog

gr Margriet